• Boylestraat 22 3112 XD Schiedam  
  • info@robinezijderhand.nl  
  • 06 41915714  

Beelddenken

Deze praktische leermethode is ontwikkeld voor kinderen die hun denkwijze niet naar het talige hebben omgezet. Zij blijven visueel denken, of te wel in beelden denken.

Anders Leren

Een grote groep ondergewaardeerde leerlingen heeft juist een bijzondere gave: het zijn beelddenkers! Zij denken niet in woorden, maar in beelden. Daarom wordt het lesmateriaal niet begrepen en onthouden. Vaak hebben beelddenkers een leerachterstand of denkt men aan dyslexie. Bijles helpt niet of nauwelijks omdat er dan nog meer schoolwerk op ‘foute’ wijze wordt aangeboden. De training ‘Ik leer anders’ vertaalt de lesstof naar jouw manier van denken.



Beelddenken
Is jouw kind een beelddenker?
1. Kan jouw zoon of dochter goed puzzelen?
2. Houd je kind veel van de TV en/of spelcomputer?
3. Speelt je kind graag met constructiespeelgoed (Lego e.d.)?
4. Heeft je kind een levendige verbeelding en kan daardoor op gaan in zijn/haar fantasiewereld?
5. Wordt hij/zij makkelijk afgeleid?
6. Moet je instructies vaak herhalen voordat taken worden uitgevoerd?
7. Heeft je kind laat leren lopen?
8. Wiebelt hij/zij veel?
9. Eerst doen en dan pas denken?
10. Is hij/zij overweldigend aanwezig op verjaardagen en in pretparken? (Na eerst de kat uit de boom te hebben gekeken.)
11. Denkt je kind erg zwart-wit?
12. Is hij/zij erg perfectionistisch, die niet graag faalt (gevoelig voor kritiek)?
13. Wint je kind graag en is het een slechte verliezer?
14. Herinnert hij/zij gebeurtenissen gedetailleerd (zelfs van jaren geleden)?
15. Heeft je kind problemen met het vasthouden van een pen, slecht handschrift?
16. Heeft je kind een allergie, last van astma of veel oorontstekingen (gehad)?
17. Heeft je kind een goed gevoel voor humor (creatieve woordspelingen)?
18. Moeten de etiketten uit kleding geknipt worden? Draagt hij/zij graag zachte stoffen en heeft hij/zij bijvoorbeeld een hekel aan harde knoopjes?
Als je 10 van de bovenstaande vragen met ‘ja’ hebt beantwoord, is jouw kind waarschijnlijk een beelddenker.



Beelddenker of niet?
De meeste ouders herkennen hun kind direct bij het beantwoorden van bovenstaande vragen. Deze lijst benadrukt met name de drukke kant van beelddenkers. Er zijn daarentegen ook veel beelddenkende kinderen die juist rustig zijn. Ieder mens is anders en uit zich ook anders.
Gelukkig zie je direct of deze leermethode werkt. Een beelddenker spelt een woord met gemak van voor naar achter en van achter naar voor. Dat lukt alleen als je het woord kan visualiseren. Altijd proberen! Want als je zoon of dochter in beelden denkt, wordt het leren opeens een stuk makkelijker.  Bij twijfel kun je altijd contact opnemen.

Methode
Wat leer je?
Tijdens de sessies leert het kind basisinformatie te vertalen naar zijn of haar visueel informatiesysteem. Vervolgens krijgt de informatie een vaste plek in het hoofd. Hiermee krijgt het kind grip op het opslaan, verwerken en onthouden van de aangeboden leerstof en kan je bij toetsing de informatie gemakkelijk terug vinden in het geheugen. Dit geeft ook rust in het hoofd.



Onder basisinformatie wordt verstaan:
alfabet en woorden (dictee)
cijferveld, tafels en automatiseren van sommen
informatie op de juiste wijze ordenen en beter onthouden
klokkijken, analoog en digitaal
Rust en ruimte worden gecreëerd door kamers en kasten te maken in het hoofd:
Van een chaos in het hoofd naar een opgeruimd hoofd
Beelddenkers hebben meestal moeite met:
Concentratie: zijn snel afgeleid
Onthouden van informatie
Rekenen: tafels, plus en min sommen
Taal: spellen en lezen
Organiseren en/of klokkijken


 

Tijdens de training wordt gebruik gemaakt van veel visuele middelen om deze problemen op te lossen. Gelukkig is direct te zien of deze leermethode werkt. Een beelddenker spelt een woord met gemak van voor naar achter en van achter naar voor. Dat lukt alleen als je het woord kan visualiseren. Dit is het proberen waard. Als het kind in beelden denkt, wordt het leren opeens een stuk makkelijker.
De basistraining bestaat uit vier sessies van een uur. De kinderen leren de techniek zelf toe te passen waardoor het leren op school makkelijker zal gaan. Ook zal het zelfvertrouwen van het kind toenemen.


 

Voor meer informatie lees op Ik Leer Anders


A


Terug naar aanbod